tiistai 10. lokakuuta 2017

Kiinalaista postia

Säikähdin, kun Kiinasta oli tullut sähköpostia: Siinä herra Lee ilmaisi huolensa siitä että tilaamani tuote oli kylläkin saapunut määränpäähän, mutta pysähtynyt sinne. Herra Lee pyysi minua ilmoittamaan, jos tuote ei olisi saapunut perille kahden päivän kuluessa.

Vähän aikaa piti rauhoittua ja miettiä mistä on kyse, kun en muistanut herra Leetä tavanneeni. Sitten alkoi muisti palata pätkittäin. Olin tilannut Kiinasta kännykän suojakuoren 4 euron hintaan pari viikkoa sitten. Kilpailukykyni kuluttajana on heikentynyt viimeisen vuoden aikana Kiky-sopimuksen vuoksi ja sen takia minun pitää nyt säästää kuluttajana n. 600 euroa vuodessa päästäkseni jälleen normaaliin kotimaiseen kulutukseen. Tämän säästätavoitteen saavuttamiseksi pitää nyt etsiä kotimaisia toimittajia edullisempia vaihtoehtoja ja herra Leen kauppa on yksi niistä.

Rauhoittumisen tuloksena muistin, että nyt on tiistai, jolloin posti ei kulje ja herra Lee oli nähnyt varmaan seurantajärjestelmästään, että paketti pysähtyi. Kirjoitin kuvitteellisen vastauksen herra Leelle: Arvoisa Mr Lee. Kiitoksia huolenpidostanne, mutta syy toimituksen pysähtymiseen ei ole teissä ja luultavasti paketti saapuu parin päivän sisällä. Meillä Suomessa posti nyt vain ei tule viikonloppuisin tai tiistaisin toisin kuin teillä siellä Kiinassa. Ehkäpä voisimme saada teiltä päin kehitysapua tähän ongelmaamme. Pahoitteluni tilanteen johdosta ja terveisiä sinne päin.

En kuitenkaan lähettänyt selittelyä herra Leelle, kun vähän hävetti. Jos suojakuoret tulevat tällä viikolla, anna viiden tähden palautteen herra Leen kaupalle.

Tässä yhteydessä muistui mieleen syy suojakuorien tilaukseen. Olin tilannut kotimaiselta suurelta teleoperaattorilta kännykän, koska sen nimi oli hyvä ja harrastuksiin liittyvä Moto g5. Netistä tilasin ja tilausvahvistus tulikin sähköpostiin heti, mutta sitten ei muuta kuulunut päiväkausiin. Ajattelin, että jotain sekaannusta on tapahtunut, kun yleensä nettikaupassa tilaajalle tulee tieto tavaran liikehdinnästä. Rohkenin soittaa operaattorin palvelupuhelimeen, koska vanhan kännykän akku alkoi olla viimeisillään. Vartin hissimusiikkijakson jälkeen Masa-niminen henkilö vastasi ja hänellä oli ohjekin tilanteeseen: Hei, sun kannttais soittaa ton kännyn maahantuojalle, ne varmaan tietää, missä sun kapula on. Tosin Masa ei osannut antaa puhelinnumeroa, eikä ollut aivan varma oliko maahantuoja Motorolan vai Lenovon, sillä molemmilla merkeillä tuota tilaamaani kännykkää oli myynnissä.

Enpä viitsinyt ryhtyä salapoliisin työhön maahantuojan ja puhelinnumeroiden löytämiseksi ja aikanaan, parin välivaiheen jälkeen puhelin tuli kuin tulikin. Sinänsä Moto g5 on kelpo kapula, tunnistaa sormenjäljet ja muuttuu kohtalaiseksi kameraksi, kun sitä ravistelee, taskulamppukin syttyy heilautuksesta. On se hienon näköinenkin, oikein kullattu. Ainoa hankaluus toistaiseksi on ollut nano-pinnoite. Ilmeisesti tästä nanosta johtuu, että luuri on todella liukas. Hiihtoliiton kannattaisi kysellä valmistajalta, miten kitka saadaan poistettua tai voisihan niitä kännyköita liimailla rivin suksen pohjiin luistoa antamaan. Kun itse tarvitsin pitoa, enkä luistoa, päädyin tilaamaan kuoret herra Leeltä.

Nanon takia siis jouduin ihastelemaan herra Leen huolenpitoa 4 euron asiakkaastaan ja kummastelemaan kotimaisen puhelioperaattorin rentoutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti